Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mathias.

Skrivet av Rudolfina
För det första: var snäll och var inte nedlåtande. Jag läser dina inlägg mycket väl.

För det andra: du har avsiktligt valt att styra över diskussionen till ett delvis nytt ämne, dvs. lönesättningen av olika yrkesgrupper. Jag anser att ditt resonemang är ofullständigt och vinklat såtillvida att det utgår från ett renodlat marknadsekonomiskt perspektiv. Jag har heller inte tid att kontrollera dina uppgifter om löner etc. (vem har t.ex. sagt att kvinnor dominerade läkarkåren när deras löner eventuellt var högre? Och det var ju det som var poängen). Mina egna uppgifter jag jag fått från (bland andra!) tidigare nämnda professor i nationalekonomi, Anita Nyberg. Jag tror att hon vet vad hon talar om. Hur som helst har jag ingen lust att fördjupa mig i detta sidospår - det var inte därför jag gav mig in i den här tråden.

Däremot undrar jag varför du ständigt ignorerar mina argument på det område du började hela tråden med (när du antydde att kvinnor ligger på sofflocket under en stor del av den tid då män arbetar). Kanske är det du som behöver läsa om några inlägg för att minnas vad vi började diskutera och långt ifrån avslutat? Jag upprepar därför min fråga för tredje gången: Hur ser du på att kvinnor, med sitt obetalda arbete, banar väg för mäns högre ersättning per arbetstimme, högre löner, bättre karriärmöjligheter och bättre tillgång till samhällets trygghetssystem?

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv