Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

för ordningens skull

Skrivet av Man
- så bekänner jag den motsatta åsikt: var och en måste stå för egna val, passiva och aktiva, omedvetna och medvetna. Något annat är att omyndigförklara sig själv, göra sig till offer för omständigheter. Jag vill inte bara stå till svars för egna val, utan också få credit för dem: Mina resultat är ett resultat av min egen ansträngning och förmåga, inte en säger för vårt socialdemokratiska system.

Vill vi ha den fria viljan, eller är den bara skräp? Om vi inte behöve förhålla oss till våra egna val, utan kan gripa offerepitetet och kräva kompensation för alla dumheter vi har gjort, vad sker då om jag slår frugan, kör rattfull eller köper ut sprit till 15-åringar? Jag kanske har dåligt självförtroende, dålig impulskontroll eller är så fattig på social kontakt att jag hällre söker bekräftelse bland missanpassad ungdom än begå självmord, än mindre ta mig i kragen och se mig i spegeln? Vilka förutsättningar har jag för att agera annorlunda, för att vara annat än en ynkrygg?

Jag har själv kritiserat idén om den fria viljan på denna sida. Det betuder inte att jag inte vill kännas vid den. Vi måste se begränsningarna i den utan att göra oss själva till barn. Var och en kan försöka se sina fysiska, mentala och sociala förutsättningar, och se hur våra val har begränsats eller styrts av dem. Om pappa är snickare, och jag är snickare, så kanske det finns ett samband? Om alla män jag känner är bolivianska gruvarbetare så kanske samhället/marknaden sätter snäva gränser för de val jag kan göra vad gäller yrke. Rättvist eller orättvist, men ingenting man kan blunda för. Vill man äta så får man kliva ned i gruvan.

Om vi skall sluta hävda individuellt ansvar, fri vilja och egna val så får vi släppa alla stackars vilseledda och viljelösa offer ut ur fängelserna och be dem om ursäkt för att vi krävt för mycket av dem.

För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras, och att skattemedel skall användas till infrastruktur, hälsa och skola och absolut inte för att överföra köpkraft mellan olika grupper och kön i samhället.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv