Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fria villjan, en talang?

Skrivet av raggsockan
Är själv en stor anhängare av tanken på den fria viljan, och att alla människor alltid kan välja. Vi kan inte välja vilka var val vi har, men vi kan alltid välja hur vi i en viss situation ska förhålla oss.

Samtidigt går det ju inte att blunda för struktuella skillnader, sådana man ser i statistik.

Så jag har en teori, tänk om den fria villjan är en talang, ungefär som musikalitet? alla människor borde kunna dansa, sjunga eller spela instrument. Kommer man ur en familj eller ett samhälle där det är en naturligdel av vardagen, så lär sej alla det. En del bättre, andra sämre, men alla kan i alla fall lite. Om man får träning och utbildning så kan alla bli bättre. Men det finns enstaka , med en genetiskt nedärvd begåvning, som även ifall de hamnar i en helt omusikalisk miljö, kommer att skapa egen musik.

Om den fria vilja även den är en talang, så finns det människor, som oavsett bakgrund har en förmåga att gå utanför det förväntade och göra egna val. Men för de flesta av oss så behöver vi hjälp att lära oss handska med denna talang. Kommer man ur en familj där det är en självklarhet att man har olika val här i livet, tex att studera olika saker, så är det lättare att även göra det.

Är jag fördomsfull när jag hävdar att mycket av medelklassvärderingar övar en person till att ta eget ansvar och använda sej av sin fria vilja?


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv