Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mnja

Skrivet av Rudolfina
Detta känns egentligen som ett sidospår, men OK då - jag har väl själv dragit igång det. "medelklassvärderingar övar" låter för mig som en eufemism, dvs. en förskönande omskrivning. Ungefär som "inom medel- och överklassen GILLAR vi nyttig mat och god litteratur, medan underklassen föredrar chips och dokusåpor" (kom nu inte och säg att chips är dyrare än grönsaker, för det är det inte - och dessutom är det inte så enkelt). Självklart handlar det inte om val och vilja utan om sociala och ekonomiska ramar/förutsättningar, ofta nedärvda sedan generationer. Därför köper jag inte ditt resonemang om fria viljan som talang.

Det låter ofta bra att äppelkäckt hävda att "vill man så går det", men när det kommer till kritan så visar det sig att sk maskrosbarn (de som klarar sig hyfsat trots usla förhållanden) ändå haft någon avgörande trygg punkt under uppväxten, t.ex. kärlek och uppmärksamhet från en stabil och föredömlig vuxen.

Att påså att alla har i stort sett samma chans om de bara borstar upp sig, oavsett social bakgrund, är oerhört insiktslöst. (Jag påstår inte att du gör det, men många gör ju det, i synnerhet de som själva haft det väl förspänt; jfr konung Carl Gustafs jultal - var det i förrfjol - där han svamlade uppfostrande om att inga stekta sparvar kommer flygandes genom munnen ...)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv