Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Som sagt Veta valmöjligheter

Skrivet av Omnia
För ett akademiker barn som väljer att bli lastbilschaufför gäller det att den valmöjligheten finns, finns det inte i tankesfären är det svårt att välja det.

Genom att påstå att det är lättare för akademikerbarn att välja en akademikerkarriär gör jag naturligtvis en generallisering. Precis som du tycker man kan göra i teorin "alla från Rinkeby blir inte städare". Alla som inte har akademiker föräldrar har inte samma förutsättningar (precis som inte alla barn till akademiker inte har samma), vissa har föräldrar som uppmuntrar till studier, vissa har lärare som gör det, vissa har inga föräldrar hemma att ty sig till, vissa har bra självförtroende och vissa inte. Allt detta borde ju påverka valen folk gör.

Här kommer en fördom; folk har väldigt lätt för att göra som alla andra. Valen blir därför beroende av vad omgivingen tycker, tänker och gör, det betyder inte att man inte kan gå i mot strömmen. Att gå i mot strömmen kräver dock mer av individen, där kanske Ragsockans teori om "talang" kommer in. Vissa människor har lättare att välja annorlunda, att då hävda "alla har ett val" blir ofta lite nedlåtande mot folk som inte har den "talangen". Alla har ett val, men de flesta behöver stöd för att orka välja fritt om det så gäller att bli hemmafru, lastbilschaufför eller läkare.

Så, jag tror att folk har en fri vilja men jag tycker att den som läser vidare från en släkt full av industriarbetare i en småstad där det är vanligt att börja jobba och få barn ung gör ett större val än den som kommer från en släkt som pushar på för vidare studier.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv