Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad jag vet finns -

Skrivet av Lingling
- det akademikerbarn även i Rinkeby.
är det inte här lite grann fråga om att ramla ner i fällan ´´alla invandrare är analfabetiska barfota getherdar´´?
Många av dessa akademikerbarn väljer att INTE skaffa långa utbildningar därför att de sett att deras föräldrar inte på långa vägar får arbete efter sina kvalifikationer - man agerar på den information man har och de erfarenheter som finns omkring en.
Andra gör det ändå för utbildning av olika skäl.

Många invandrare väljer yrken där de kan vara sin egen arbetsgivare - samlade erfarenheten runtomkring dem säger att det är lättare att ska sitt eget arbete än att få ett.

Kvinnor har delvis av tradition valt yrken med en arbetsgivare, troligen pga att de av intresse (hur nu det skapas) tyckt att det verkade vara ngt de vill göra och varit rätt säkra på att iaf få jobb.
Det finns säkert många som funderat på konst eller arkeologi, män som kvinnor som avstår för att vilkoren är tuffa, de har andra intressen som väger över. Andra har en läggning som gör att man väljer ett stressyrke som penningplacerare t ex (låter för mig rätt trist och ohälsosamt) där lönen är hög.
Vissa yrken klarar inte alla.

Exempel i min närhet, struktur och fri vilja:
Grundskola gymnasiumövergång: kompis som inte vågade välja 4årig teknisk linje, hon var rädd f a bli enda flickan i klassen, valde ekonomisk istället
Klasskamrat på gymnasiet vars mormor sa att ´´ni har väl henne bara i den där skolan för att visa hur ´´fina´´ ni är!´´
Annan klasskamrat valde konstruktion före produktion för att hennes far varnat henne om att produktion = chef = tufft för en tjej.

Tjejer hoppade oftare av när det gick dåligt - berodde det på att det gick dåligt när de upptäckte att det inte var så intressant som de tänkt, eller för att de inte lärt sig kämpa på och trodde att det gick dåligt för att de var flickor?
Jag vet inte.

Gränsen mellan fritt val och att andra pressar in individer i mallar, den går aldrig att se i mikroskopet.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv