Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Skynda långsamt

Skrivet av Maria & Patrik + 2 stora
Tycker också att Melinda tydligt signalerar att det går för fort för henne. Det borde ju vara jätteskönt för personalen att veta att du har hur lång tid som helst på dig att skola in. Vissa barn är inskolade efter en vecka andra tar flera veckor på sig.
Det jag tänkte på var att första gången du lämnade henne ensam där var gänska länge. (i mina ögon alltså).

När Patrik skolades in så fick jag först lämna honom en halvtimme och när det gick bra så drog vi ut på tiden dag för dag. (fördubblade ungefär) så efter en vecka så var han inskolad (Vi startade med att hälsa på 1 timme om dagen i en vecka först)

Vår dagmamma gav oss inget inskolningsschema utan berättade i stora drag hur de brukade göra och sade sedan att vi tar det dag för sag och ser hur det går. Ibland får man ta ett steg tillbaka innan man kan gå framåt igen. Det kändes så himla skönt att hon tyckte det var så viktigt att få en positiv inskolning.

Finns det nån där på avdelningen som du känner dig mer bekväm att prata med än de andra? Berätta att du har för den personen att du har all tid i världen och att du vill ge Melinda en positiv inskolning utan gråt och gnäll eftersom du ändå har möjligheten. Det är väl helt ok att det brukar ordna sig ändå även om de gråter i början, men du vill inte göra så.
Förekom dem också och säg att det är helt ok om de tycker du är en hönsmamma (så kan de inte säga det bakom ryggen på dig sen eftersom du redan erkänt. *L*) och att du faktiskt vill ha det på det här viset.

Du är kund och de tillhandahåller en tjänst som du köper. Om de inte kan tillhandahålla den tjänst du vill ha så får du i värsta hand börja handla nån annanstans. Det kan vara bra att berätta för dem att du faktisk köper tjänsten av dem och betalar för platsen. (om de inte lyssnar efter hönsmammegrejen).

Ibland får jag känslan av att en del av dagispersonlen mest verkar tycka att föräldrarna är jobbiga om de ställer krav och inte tycker som dem istället för att se det som att de faktiskt har ett serviceyrke och att de tillhandahåller en tjänst till föräldrarna.

Jag har all respekt för dagispersonalens yrkeskunskap, men jag tycker att de ibland borde visa föräldrarna mer respekt för deras kunskap om hur just deras barn reagerar.

Prova ställ frågan på dagis/förskola på inskolning eller förskola/dagis. Där brukar det vara några stycken som jobbar på dagis så kan du få svar ur personalperspektiv också.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv