Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Mina och Junis svar

Skrivet av Cecilia med Juni & bf 040825
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Ja, fast hemma går hon naken också. Hon säger till ibland eller känner när det kommit några droppar, och då kissar hon färdigt på toaletten.

2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Ja, alltid.

3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
Hon går på toaletten med barnsits.

4. När började barnet gå på pottan?
På toaletten då, inte potta, vid 18 månader.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Kanske efter sommaren, i höst, tycker att hon är lite på gång kanske. Fast det går långsammaren än jag trodde att det skulle göra när hon började tidigt.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Hon ska inte börja på dagis förrän om 2 månader.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Ja, jag tycker nog att man ska ta det i barnets tempo, inte stressa så man skapar prestationsångest eller stress. Det var en bra artikel om att bli blöjfri i senaste Vi föräldrar, det är ett tips. Men annars att låta barnet gå utan blöja så att det känner när det kommer kiss. Bra att passa på under sommaren när det är varmt och inte så mycket kläder. Men inte låta barnet gå utan blöja och kissa ner sig om det inte alls är redo ännu. Sätta på toaletten vid de tillfällen och tidpunkter på dagen då man kan förvänta sig att barnet vill kissa. men inte göra någon stor affär av om det kommer något eller ej, vare sig med tjat eller belöning. Ta det naturligt och utan krav liksom.

« Tillbaka till trådstarten