Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kerstin svarar

Skrivet av Kerstin m. Elfrida-02 & Amandus-00
1. Har erat barn blöja på sig på dagtid?
Oh, ja, alltid.
2. Har erat barn blöja på sig när h*n sover?
Jodå.
3. Går h*n på pottan överhuvudtaget?
I perioder sitter hon på pottan vid kvällsbytet medan storebror sitter på toaringen. Idag har hon provat toaringen första ggn och det var roligt, tyckte hon :-) Det är väl ca 50/50 om det kommer kiss eller ej när hon sitter på pottan.

4. När började barnet gå på pottan?
Ganska precis vid 1 år, men det har liksom inte blivit någon utveckling mot att gå oftare eller känna av att hon behöver göra sina behov.

5. När vill ni att era barn ska vara utan blöja dagtid? (förutsatt att barnet vill det)
Med erfarenhet av hennes storebrors blöjvanor så har jag inte några förhoppningar eller mål annat än att jag vill att hon ska känna sig mogen och peppad att sluta - och det förstås, gärna liiitet tidigare än brorsan.

6. Är dagis hjälpsamma med att göra erat barn torrt?
Vi har inte ens tagit upp frågan. Men jag vet att inget av de 32 2-åringarna är heltorrt ännu.

7. Har ni några bra tips om hur man ska motivera barnet att gå på pottan?
Nää, då hade båda mina barn varit utan blöja redan.

PS. Måste väl förklara, och lugna alla som oroar sig för att deras barn inte slutat med blöja: det KAN ta lång tid. Vår 4-årige pojke har fortfarande blöja på absolut heltid. Vi har försiktigt försökt hjälpa honom på traven, men det är först den gångna våren som jag börjat känna ett slags tvång att få honom att börja gå på toa i stället. Han har länge sagt att han ska sluta med blöja när han blir 4 år. Nu förhalar han det varje dag: "I mojjon ska jag prova kalsonger en liiiten stund" men den där stunden infinner sig inte :-(
Det känns nästan som om Elfrida skulle kunna bli dagtorr före honom...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv