Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När jag jobbade på dagis ...

Skrivet av Cecilia med Juni & bf 040825
så var det vanligt att föräldrarna hade med glass och så ordnande dagiset, eller tillsammans med föräldrarna, ett litet "kalas" för födelsedagsbarnet vid mellanmålet på eftermiddagen. Man åt glass (det vanligaste, det händer väl att någon skickat med havrebollar eller något annat hembakat, men glass var liksom standard, ofta med något rån och sås på tub eller liknande) och sjöng ja må han/hon leva och så där. Ganska opretantiöst men trevligt. På en del ställen kanske barnet fick någon liten Pixibok eller bild eller något sånt från förskolan, det var nog lite olika med det.

Jag tycker nog inte att så små barn behöver stora kalas. Tipset att bjuda så många gäster som barnet fyller år (det var nog så jag hörde det i någon föräldratidning om jag minns rätt, typ 1 gäst på 1 års dagen, 2 när barnet fyller 2) är en ganska bra idé tycker jag. Det är ju lagom och hanterbart. Vi var nyss på ett 4 års kalas där det var 17 barn!!! På något sätt lyckades min svägerska hantera situationen galant - jag är full av beundran - men jag skulle INTE ta på mig ett sånt projekt. Lite lugnt och mysigt bara med några få barn.

Jag kan komma på 3 barn jag skulle vilja bjuda när Juni fyller år, en tjej som är 3 år hon brukar leka med i parken, en pojke som är ett par månader yngre född hösten 02 och min kompis lilla bäbis som är 7 månader nu, som hon också gillar och tycker är gullig. Annars bjuder vi nog snarare våra egna kompisar som vill uppvakta henne. Och släkten en annan dag.

Fast i år planerar vi inget kalas i förväg, vi har tänkt att föda barn då istället! ;-)

Om det funkar bra och vi (läs jag) orkar så tänkte vi nog bara åka och köpa en tårta samma dag och så får familjen komma över och fika lite med kort varsel. Jag har ju ingen aning om bäbisen har kommit redan, om jag föder just då, vi kanske är på BB ellr just kommer hem, eller så är jag höggravid och mår antingen bra och orkar eller är trött och har ont och orkar ingenting. Det går liksom inte att veta i förväg, vi får kanske planera samma vecka eller dag. En idé är också att inte bjuda alla på en gång, ta några få i taget om det känns bättre. Juni fattar ju ändå inte att hon fyller år eller vad det innebär.

Vi tänkte nog köpa en CD med Vilda baciller. Hon gillar musik och älskar rim och ramsor videon med Bolibompa Sara, så även om vi inte har hört den skivan så borde det ju kunna vara någor hon gillar. Vi kanske köper något mer, måste fundera. En bäbisdocka eller dockvagn kanske, fast hon har ju redan en docka hon gillar så hon kanske inte behöver någon annan? Svårt ...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv