Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Säger som Annika

Skrivet av Robins mamma
det beror på.
Fungerar leken så får de leka fritt men vi föräldrar sitter och pratar om vårt så pass att vi ser vad barnen håller på med om det skulle komma ett tjuvnyp.
Blir det bråk eller slag går vi föräldrar in och sitter i samma rum som barnen men fortsätter ändå med vårat.

Jag tycker att man vid 2 års ålder har lärt sig att föra en konversation riktigt bra samtidigt som man hjälper sitt barn. Utan att konversationen blir störd av det.

På Robins dagis är det sällan fröknarna bara sitter och fikar, ofta håller de på med något - bakar mellanmålet, fixar nytt fiamedknuffbord, målar om en vägg, ordnar födelsedagskronor mm mm allt som oftast mitt i högen av barn som antingen vill hjälpa till, bara titta på eller leker med sitt.

Jag tror att det är bra att barn får leka själva utan att bli störda av oss vuxna och på sina egna vilkor så därför har jag valt ett dagis med montisoripedagogiken.
Det viktigaste är dock att man som förälder känner sig trygg med dagiset, personalen och att barnet få den stimulans att utvecklas som den behöver oavsett pedagogik.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv