Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anna Wahlgren...

Skrivet av Gafsan m. Axel & Kalle
...tillhör verkligen inte mina "gurus" när det gäller barnuppfostran och barnavård, men en sak tror jag att hon har helt rätt i: nämligen att ens uppgift som förälder är att låta barnet bli delaktig i ens eget liv och lära det att klara sig i världen. Det är INTE i första hand förälderns uppgift att underhålla barnet och lära barnet att leka. Just att leka tror jag f.ö. att barnen kan själva. Barn som inte underhållits varenda vaken minut brukar leka rätt bra, de barn som inte klarar det så bra har nog oftast föräldrar (eller förskolepersonal, om barnen är långa dagar på dagis) som är "superpedagogiska" och sysselsätter barnen hela tiden och deltar i alla deras lekar.

Jag leker inte speciellt mycket med mina barn. Jag är inte speciellt road av att köra leksaksbilar (mina killars favvo-lek) och jag deltar heller inte särskilt mycket i deras roll-lekar. Däremot så brukar jag ofta läsa för ungarna och ibland (men absolut inte alltid) sitta med och hjälpa till när de ritar eller leker med modell-lera.

Jag tror att det är mycket mer utvecklande för barnen att göra "verkliga" saker tillsammans med föräldrarna än att föräldrarna deltar i barnens lekar. Mina barn är ofta med och "hjälper till" i hushållsarbetet och det tycker jag känns avsevärt mycket mer naturligt än att vi ska samarbeta i någon låtsas-lek.

Sen är det ju en annan sak att åtminstone mina barn alltid är supernöjda så länge jag är sysselsatt med något (i deras ögon) begripligt. Så länge jag städar, tvättar eller lagar mat så är de oftast helt nöjda med att delta i det jag gör eller leka själva. Men sen när jag sätter mig ner med en kopp kaffe eller slår på datorn, ja då blir det jättetråkigt helt plötsligt och ungarna pockar på uppmärksamhet stup i ett - så den där ostörda fikastunden får jag sällan ändå :-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv