Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Håller med Gafsan...

Skrivet av Dina m Alice & Valdemar
Så är det nog här med. Jag gör det jag behöver göra, så får barnen vara med. Jag gör ganska mycket tillsammans med dem ändå, spelar spel, läser böcker och sånt, men dega, rita osv gör de själv. Men så har mina barn ju sällskap av varandra och de leker mycket tillsammans, ja, eller stora tjejen med sina kompisar. De är ganska bra på att sysselsätta sig själv också, var för sig.

Fast jag känner inte igen den bilden av förskolepersonalen. På vår förskola leker inte personalen direkt med barnen, men de finns ju runt om, bredvid osv. Barnen är jättebra på att sysselsätta sig själv och behöver utveckla samspelet med andra barn, jag tycker att det verkar funka jättebra. Fikar gör de alls inte, har aldrig sett det, inte så länge de är med barnen. De har ju sina pauser också som på andra arbetsplatser.

Men det är klart, att personalen spelar spel och gör "riktade" saker med barnen, typ pedagogiska leksaker och spel finns på förskolan, då personalen sitter ner med ett eller två barn i taget och sysselsätter sig med nåt. Men den "allmänna leken" sköter barnen själv.

« Tillbaka till trådstarten