Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För oss...

Skrivet av Karin med Ida + bf 21/1
Ida ville inte ha napp från första början. Men vi hade ett himla bekymmer med skrik och elände med hennes lilla mage. Jag trodde att det berodde på att hon inte fick tillräckligt med mjölk och försökte tillgodose alla hennes kvällsbehov med trygghet och mat genom att amma, men det blev bara värre. En gång så var jag på bvc och vägde henne före och efter en strulig och skrikig amning (precis vad som står i alla "amma naturligt-råd" att man inte ska göra :o)) och insåg då att hon fått i sig fullt tillräckligt trots att jag inte trodde att hon ätit knappt något.
Problemet var alltså att hon ville suga, men fick ont i magen för att hon då egentligen var proppmätt...

Så vi hade napp-träning ett par kvällar, och sedan kunde hon oftare få sin mat först och sedan somna bättre med hjälp av nappen. Inte för att hon någonsin varit lättsövd, men panikskriket av för mycket mat i magen blev vi av med i alla fall.

Så för oss var det ett bra sätt att få ordning på mat och sov-strulet när hon var bebis.

Nu vill hon ha sin napp mer och mer, tyvärr, och speicellt nu när hon är lite sjuk så ger jag med mig allt för lätt.

Men "egentligen" få hon bara ha den när hon sover, och det vet hon.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv