Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OK

Skrivet av MamaMu
OK, så som du förklarar håller jag helt med:)

Jag tänkte mig mer att det tidigare inlägget handlade om att det skulle finnas ett generellt behov av att informera alla gravida om risken för störtförlossningar, inte om att informera de kvinnor som vill veta mer om detta. För är man rädd för något blir man nog ofta mindre rädd när man fått tag på tydliga fakta och antingen inser att det man varit rädd för inte är så farligt, eller att man har fått tillräckligt med information för att kunna hantera situationen i alla fall.

Vad jag vände mig emot var att jag inte tycker att bm på mvc ska börja prata alldeles för mycket om störtförlossningar när det är så ovanligt. Nu har jag ingen som helst statisktik att luta mig emot, men det kan väl säkert vara lika (o)vanligt att man t ex råkar ut för störtblödningar eller andra komplikationer efter förlossningen, vilket iaf jag aldrig varit med om att bm pratat om. (Det är alltså den typen av info jag tänker på, inte att individen går ut och letar upp den info man själv vill ha, för det är ju bara positivt.) Jag menade bara som så att utifrån förlossningsskräck så finns det en risk att sådan skräck späds på genom att man börjar informera om massor av olika "riskmoment" som med största sannolikhet aldrig kommer att inträffa.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv