Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilket handelsavtal jobbar du med...

Skrivet av Krille G
...det finns nämligen kring 50 st idag. För bara några år sedan jobbade jag som ombudsman för Handels och då hade vi 72 olika avtal. Det var på stormarknadsområdet vi har/hade denna uppgörelse så jag vet att det varken är en skröna eller myt.

Avtalet gälde så sent som för två år sedan då jag hade anledning att kontrollera det med en av mina forna kollegor.

Dessutom var det många som sneglade på vår uppgörelse och gjorde liknande. Så det är därför jag säger att det kan vara värt att ta reda på om även ni har en sådan uppgörelse/avtal.

Däremot är det riktig som du säger att det inte finns något i någon lag om 5 minuter per timma. Jag undervisar idag i arbetsrätt så det har jag koll på *ler*. Däremot är Arbetsmiljölagen underskattad i sådana här frågor eftersom den ger rätt till de pauser du behöver.

Alltså kan du ta både två och tre eller fler pauser per timme om just du skulle behöva det. Inte nödvändigtvis på just fem minuter det kanske är tre eller sex minuter som just du behöver eller kanske fyra. Kort sagt det skall individ anpassas.

Detta kan dock vara svårt att fullt ut tilllämpa varför det ofta görs tillämpnings förhandlingar så som jag tidigare beskrivit om 5 minuter per timme alternativt 10 minuter var annan timme.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv