Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi gjorde så

Skrivet av monica
Vi lät barnen bo kvar i huset och flyttade själva till var sin lägenhet. I början var det ett jättebra system men med tiden uppkom det problem.

Det var samma sak som vanligt när vi själva bodde kvar dvs. bråk om vem som skulle göra vad. Vi hade inte riktigt råd att låta någon utomstående göra allt jobb i huset så någon var tvungen att offra sig.

Min exman tyckte för det mesta att det inte längre var hans bord. Han hade ju flyttat. Så hade även jag men jag kunde inte titta på kapitalförstöringen som pågick så jag och min nuvarande man reparerade och renoverade ganska mycket. I gamla trähus finns det hela tiden något att fixa. Dessutom kan värmepannan gå sönder oavsett om bara barnen bor kvar. Troligtvis just då förresten.. ;-)

Med tiden blev jag mer och mer irriterad att min exman mycket väl kunde tänka sig att sola sig på altanen och njuta av sommaren i villan, medan det var jag och min sambo som fick fixa allt som gick sönder. Det började kännas att jag hade 4 barn istället: en obstinat tonåring och 3 små..

Ändå var vår lösning bra på sätt och vis eftersom barnen fick chansen att bo kvar, gå i sina gamla skolor, ha sina gamla kompisar kvar och vänja sig vid tanken om mamma och pappa under olika tak.

Vi fortsatte ca 5 år och sedan när huset skulle ha behövts målas om krävde jag bodelning. Ville inte tillbringa en hel sommar målandes och tittades när min exman bara skulle ha fixat drinkar på verandan.

Nu bor jag och sambon ganska nära det gamla huset och barnen bor "växelvist" utan fast schema. Det kan man också undra hur det funkar, men konstigt nog funkar det över förväntan. Ingen av oss betalar något underhåll och i praktiken betalar jag mer än mitt ex. Det gör inget tycker jag eftersom min ekonomi är också bättre än hans.

Lycka till med experimentet och låt dig inte skrämmas av min story ;-)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv