Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är ju inte klokt

Skrivet av Jessica
att det inte finns pengar till shuntar, vad kan de kosta egentligen? Det är ju tur att vi inte har det problemet här i Sverige ialla fall.

En kille som jag bodde i närheten av när jag var liten dog för några veckor sedan i ett ep-anfall, han blev 29 år gammal. Han hade vattenskalle.
När vi var små så kallades han ibland av några barn för ballonghuvet( inte till honom vad jag vet), jag minns jätteväl hur min Mamma sa att det heter inte ballonghuve, det får man inte säga, det heter vattenskalle.
Senare så vet jag att jag hörde att nu för tiden så finns det hjälp mot vattenskalle, man behöver inte få ett så jättestort huvud. Tänk va, då visste jag inte att det var en shunt som de menade och att jag skulle komma så nära inpå det.
Hade denna killen varit född nu så kanske han hade fått ett helt annat liv än vad han fick. Han kanske inte hade varit utvecklingsstörd och gått på särskola, folk hade kanske inte kallat honom för ballonghuvet och framförallt så kanske han hade levt idag, vem vet?

Vissa sjukdomar eller tillstånd har så fula namn tycker jag. Vattenskalle är ett av dom och klumpfot är ett annat, det låter ju som att det bara finns en klump där benet tar slut och egentligen så är det bara en lite sned fot, men fula namn är det ialla fall.

Hoppas det blir lite sommarvärme snart!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv