Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej

Skrivet av Sara
Har själv haft en tjej med problem med att bajsa. Hon är nu 5, 5 år :) Detta var för ca ett år sen.
Hon fick hårt bajs och ville inte bajsa för att det gjorde ont och så höll hon sej och så var cirkeln i gång.
Jag tycker att det är konstigt att du har fått microlax.
Jag använde det några gånger i början men när vi sen sökte för hennes mage fick vi inte använda det. Det retar ju tarmen och bajsreflexen (eller vad det nu heter) kan bli störd. Och så svider det. Utan vi skulle ta klyx. Det gör bajset mjukt och så kommer det av sej själv. Emily fasade inte längre för att få hjälp att bajsa.
Sen hade Emily svårt att ta medicin i munnen som syns, smakar mm. Hon framkallar kräkning då. Så vi fick Importal EXlax. Det är ett pulver som vi kunde blanda i ett halvt glas m vatten , eller strö på maten.

Emily kan inte äta för mycket morötter, max en halv åt gången och inte varje dag. Hon kan inte heller äta banan. En halv typ var tredje dag går bra. De två grejerna gör att det blir tvärstopp i magen på henne :(

Sen är det ju inte heller bra med för mycket fibrer i maten för om man inte matchar det med mycket vätska så blir det också stoppande.

Emily har nu fått ordning på sin mage. Hon bajsar nu varje dag. Men det var kämpigt ett tag. Man fick säja åt henne att nu är det dax att gå på toa och så satt jag och läste bok för henne medans hon satt där...
Fast jag får fortfarande kolla henne och fråga om hon har bajsat idag.
Har sääkert glömt att berätta något, men fråga då ;-)

Kram Sara



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv