Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hmm, några tankar

Skrivet av Tessie m Celia aug-03
Hej! Jag har en tjej som är 16 månader och hon äter väl ungefär som din tjeja, om möjligt något mindre. Fast med möjlig skillnad då att jag "fortfarande" ammar henne, så hon får ju några slurkar bröstmjölk här och var. Annars är hennes mattider slående lika era faktiskt!

Så, mina tankar då.. Det första som slår mig är din rubrik. Jag skulle vilja säga (som Jesper Juul): Avskaffa matsituationen! Återinför måltiden.

Med det menar han att vi ska sluta tänka på måltiden som en "situation". Det blir så kliniskt, så icke känslomässigt. Vi säger ju inte att vi har en "matsituation" tillsammans med vår man när vi äter tillsammans, eller hur? Så vad Juul menar är att vi bör försöka liksom släppa på maten i det hela, och mer se till måltiden som trevlig samvaro.

Säkert känner din dotter av oron på ett sätt eller ett annat, och risken finns då att allt blir fel och fyllt av "låsningar". T.ex. kanske hon känner sig iaktagen, att allt hon äter värderas osv. Då får man kanske inte så bra matro. Det andra är att hon kanske börjar "samarbeta", dvs. hon känner på sig att ni förväntar sig att hon ska äta lite, och därför gör hon det. (Dvs. hon vill leva upp till era förväntningar, fast det blir helgalet.)

Så mitt tips blir att försöka släppa helt oron och "mätningen" av hur mycket hon äter. Inga kommentarer om mängd eller duktighet, varken till henne, hennes pappa eller till mormor i telefon. Lätt? Nej, inte alls. Supersvårt... Jag är ju där själv så att säga, så jag vet ju... Det är så lätt att oroa sig, så lätt att fälla nån kommentar typ "Titta! Hon äter!!". Försöker istället säga nåt som "Åh, tyckte du också att maten var god?" när hon väl slukar något. Så, försök om du tror att det hjälper. Jag tror på det, men det är svårt som sagt.

Nästa sak som slår mig är att hon får ganska mycket "riktig" mat. Alltså, de flesta äter ju två lagade mål mat om dagen, men din tjej får tre. Hinner hon verkligen bli hungrig mellan måltiderna? Jag skulle nog försöka att byta ut maten 14:30 mot ett lättare fruktmellanmål faktiskt. Så kanske hon äter mer middag.

Nästa sak jag tänker på är att hon får burkmat två gånger om dagen. Nu när hon är så stor kanske hon föredrar riktig mat? Celia, min dotter, får oftast "matlåda" från middagen innan och det gillar hon mer än bebismat. Ja just det, äter ni tillsammans? Det gör stor skillnad här! Så vi äter alltid samma mat och tillsammans, då äter Celia mycket mer! Om jag av nån anleding inte vill/kan äta med henne får hon äta tillsammans med andra barn på ÖF och då går det också ner mer. Alt. om vi äter ute på restaurang eller café.

Och så vällingen. Har ni provat med gröt istället? Det har ni säkert, bara en tanke..

Och så till sist. Kom ihåg att ditt ansvar är enbart att laga/servera god och näringsriktig mat. Det är helt din dotters ansvar att bestämma över mängden hon äter. Det är hon kompetent nog att göra, och vi oroliga mammor får försöka att inte lägga oss i så mycket. Svårt jag vet, men vi måste nog..

Kram, och lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv