Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ta det som det kommer?

Skrivet av Lillan
Så du tänker bara att det ordnar sig så småningom, att han kommer att förstå det här med att sitta ner och äta tillsammans? Det är så svårt som förstagångsmamma att skilja på vad som kommer att ordna sig av sig själv och vad man kommer att få "ångra" senare om man bara tar det som det är. Just nu så gör vi som ni gör och jag behöver åtminstone inte bekymra mig för hans vikt för han äter ju ordentligt om det bara sker på hans villkor. Det är lite komiskt på kvällarna för han vill _bara_ ha ägg. Min partner sitter och matar hårdkokt ägg och jag hivar in en tugga gröt mellan äggtuggorna. Undrar hur det ska gå denna veckan när hon är ute och reser med jobbet - en sked i varje hand :) I helgen provade vi att servera vår mat först och när han blev otålig ta fram hans pasta med tomatsås. På lördagen tog han åtminstone ett par tuggor potatismos och smakade på fisken men vägrade ta mer än en tugga. Vet åter inte om det ger fel signaler av "Om du inte tycker om det vi serverar så får du vad du vill"? Men det är ju också viktigt att introducera olika sorters mat, och ofta är det på åttonde försöket som det slinker ner.

Äta borta är förresten helt omöjligt för oss med. Vi var och hälsade på familjen i jul och det är total matstrejk första veckan, sen släppte det och blev ägg tre gånger om dagen (jag tänkte att om det sker en vecka så kan det väl inte vara någon fara?) och mandariner däremellan.

Oj, vad svamligt. Tack iallafall för ditt svar, det är skönt att veta att det finns fler i samma sits :)

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv