Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Visst har Skriften

Skrivet av EB
de svar vi behöver, men den ger inte de svar evolutionister längtar efter. Tre motiveringar skulle jag vilja ge varför Petrus ord inte stödjer evolutionsteorin.

1)
När Petrus skriver
”Men glöm inte detta, mina älskade, att en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag. Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig. Men Herrens dag kommer som en tjuv …”
behandlar han inte skapelsen, utan ”Herrens återkomst” och motiverar varför den yttersta dagen dröjer. Vi kan inte argumentera för ett utdraget skapande med bibelord som är ryckta ur sitt sammanhang.

2)
Även om Petrus ord skulle kunna tillämpas på skapelsen, ger 6000 år – som då skulle symboliseras av de 6 dagarna - inte tillräcklig tid för att evolutionisterna ska bli nöjda. De behöver 18 000 000 000 år för att få universum klart. Jordklotet gick ju lite snabbare, 4 500 000 000 år.

3)
De som använder Petrus ord på skapelsen, nyttjar bara konverteringen åt ena hållet, alltså att 6 dagar ger 6000 år. Symmetrin ”en dag för Herren är som tusen år och tusen år som en dag” bjuder dock, tycker åtminstone jag, att man kör det åt andra hållet också, alltså att 6000 år ger 6 dagar. Och i så fall skulle Guds skapelse på 6 dagar motsvara en skapelse på 6/6000/365 dagar vilket innebär att Gud skulle ha skapat universum på 0,24 sekunder.

Nää, jag för min del tror att Gud menar det han säger och därför anser jag att skapelsen skedde på 6 dagar, inkl rast och lunch.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Allt för föräldrar

Artiklar från Familjeliv