Jag måste bara fråga vad du menar med att vara oberoende av Gud. Är det att t ex bota sjukdomar med mediciner? Att förädla växter och djur så att fler människor på jorden kan få mat? Att elda olja så att vi kan bo här uppe i norr utan att riskera att frysa ihjäl?
Om det går emot Guds ursprungliga plan så är vi verkligen illa ute, eftersom få av oss kan tänka att det är något annat än gott att göra så. Men det är intressant att tänka så, för det ger definitivt ett annat perspektiv på tillvaron!
Angående Bibeln och vetenskapen och hur det går ihop kan jag skriva litet lösa funderingar som jag har tänkt:
Evolutionsläran svarar inte på frågan om vad synd är. De evolutionsforskare som försöker sig på det är helt ute och cyklar. Det är som när jag står på mitt labb och vill veta hur man syntetiserar ett visst ämne, då kan jag inte slå upp det i Bibeln, man måste titta på sätt ställen!
Det är det som är det stora problemet, att vissa forskare ger sig på att svara på frågor som inte låter sig besvaras med deras vetenskap. Men håller man fingrarna borta från sånt så tycker jag att evolutionen och Bibeln går att förena, men bara inom de områden som undersöker t ex hur gammal jorden är.
Tiden anses ju vara relativ. Enligt fysiken så går tiden långsammare om man rör sig fortare, eller nära ett svart hål t ex. Det skulle mycket väl kunna vara så att där Gud befinner sig gick det 6 dagar, medan det gick 18 miljarder år där vi befinner oss. Om Gud står över tiden förstår jag inte varför inte bara det skulle kunna vara en förklaring.
Jag håller inte riktigt med om vad tolkningen styrs av. Den brukar styras av vad man skall använda resultaten till i första hand, inte vilka resultat man vill ha och vad man förväntar sig. För man kan få vilka resultat som helst om man gör undersökningen hur som helst, och det är varken vetenskapligt eller bibliskt.
Men det viktigaste är att veta vilka frågor man vill ha svar på!! Om jag vill veta vad Gud gjorde för att skapa jorden läser jag i Bibeln, men vill jag veta hur människan uppfattar det går jag till fysiken. det tycker jag är hela skillnaden. |