Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

välkommen Johanna!

Skrivet av Johanna m. Adam 15/5
Först måste jag fråga: vad är en förlossningschock?

sen: Visst passar ni in! Jag tycker det är så skönt med det här snacket att även icke-prematura neobarn får plats här. Man faller annars lite mellan stolarna när man får ett fullgånget barn som hamnar på neo. I början av förlossningen fick vi vanka fram och tillbaka i korridoren och då såg vi en broschyr om neonatalavdelningen. Jag kommer ihåg att jag bläddrade förstrött i den: det var ju något som inte angick oss. Jag tycker att man ska vara mycket ordentligare med att tala om att neonatal inte är samma sak som prematur: tio procent av alla barn hamnar på neo och det är inte samtliga som är prematura.

Adam hade lågt blodsocker och därmed låg kroppstemperatur när han kom. Det tog abnormt lång tid innan han lyckades häva detta. Normalt rättar det till sig inom en eller ett par dygn, för Adam tog det över en vecka med dropp och tillmatning. Pga den stora tillmatningen (som alldeles nyfödd fick han tex 60 ml varannan timme!) och droppet fick han komplikationer, så när han äntligen började få normlat blodsocker hittades blod i avföringen och man fick slut på ställen att sätta kanylen på. Vi var där fjorton dagar. Det var otroligt stressande för oss, inte minst därför att min svägerska och hennes man förlorade ett nyfött barn ett halvår tidigare och läkarna inte förstod vad som var fel med Adam.

Jag har otroligt bra erfarenheter av personalen på neo. De tog inte bara hand om Adam, de tog hand om oss och vi arbetade gemensamt. De gav utrymme för oss att vara föräldrar. Speciellt min man upplevde det mycket positivt, till skillnad från BB-personalen som inte såg honom som en förälder (och som snabbt slutade fråga hur det var med Adam).

än en gång, välkommen!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv