Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är nog ofta så...

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... att har man snittats en gång, så blir det snitt även andra gången om inte man själv står på sig och vill föda vaginalt.

Eftersom jag är som du och ser snittet som en nödutgång, har jag aldrig satt mig in i frågan om snitt även andra gången om det är av "bekvämlighetsskäl". Men kanske din väninnna är mer rädd för att föda vaginalt än hon ger sken av?

Nog borde det väl vara uppenbart att kejsarsnitt är just en nödutgång? Om det var meningen att vi skulle föda den vägen hade vi ju blivit utrustade med en lucka på magen! *ler*

Jag kommer snittas på tisdag (medicinska skäl...) och har närmast dåligt samvete för att vi kommer plocka ut barnet nästan en månad innan det kanske annars skulle kommit ut. Inte för att det händer ofta, men vissa barn som föds med snitt har inte tillräckligt mogna lungor och måste alltså ligga i kuvös en tid efter förlossningen. Om man vill fortsätta skräckpropagandan mot snitt, så är dödligheten bland mammmorna 12 gånger högre vid snitt.

Jag hoppas din kompis får bättre samtalsmöjligheter denna gång, så att hon kan reda ut vad som är bäst i just hennes fall.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv