Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Så här gick det!

Skrivet av Sus
Hej Malin (vi har ju mailats vid tidigare!) och ni andra!
Läkaren gick igenom min journal från förra förlossningen väldigt noggrannt och lät oss fylla i med fakta där något var oklart. Det var väldigt intressant för oss också, med tanke på att vi själva inte gått igenom journalen särskilt noga efteråt - och sedan förstår man ju inte allt som står där heller...
Nyheter för oss var A. att Julius huvud först kommit ut en gång, då de rensugit munnen på honom (mekonium i vattnet), sedan hade huvudet åkt in igen (!!!), kommit ut och DÅ hade han fastnat som en propp!
B. att jag tydligen hade en total sfinkterruptur!
Hade jag ingen aaaning om, som Palme sa! Jag blev sövd efter förlossningen, för moderkakan ville inte komma ut och uppenbarligen har de lagat rupturen samtidigt. Minns inte att jag hört något om detta... Ingen journal har jag fått från operationen heller, så det hela är lite osäkert.

Efter journalgenomgång sammanfattade han det hela, la till att han sett att jag gått hos psykolog för att bearbeta traumat (inte Aurora utan "vanlig" psykolog) och att han kunde hitta 4-5 saker i min journal som var för sig motiverar ett snitt!
Tack för den!
Allvarligast tyckte han sfinkterrupturen var - jag har ju inte haft några besvär av den, men skulle det hända igen så är risken tydligen stor att det inte läker lika bra. Vilket någon påpekade här ovan.

Så min bm ska ringa specialmödravården och boka en tid framöver, sannolikt blir snittet den 7 eller 10/1!

Läkaren informerade om riskerna (fler för mig, färre för barnet än vid en vaginal förlossning), men jag sa att jag hellre tar på mig riskerna själv, än att barnet ska göra det. Hoppas lillen har starka lungor, bara!

Många kramar och tack för era svar!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv