Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lägger mig i lite här...

Skrivet av politisk vilde, 60 dagar till BF
Som Föda hemma-supporter skulle jag nog vilja påstå att en hemförlossning efter en komplikationsfri graviditet är bättre än planerat snitt, men att ett planerat snitt är bättre än en sjukhusförlossning. Detta för att själva sjukhusmiljön (plus bakterierna där) stressar mammorna, dessutom är övervakningen plus kraven på att förlossningen ska "fortskrida normalt" efter en viss mall också stressande.

Sen har vårdpersonal har en tråkig tendens att behandla alla förlossningar efter en "normalmall" vilket är det största problemet.

Att planerade snitt är säkrare för barnet är sant, men de är riskablare för mamman. Om man vill ha många barn är också snitt en mindre bra väg att gå, för då når man snabbare gränsen för vad livmodern klarar av, och även om man inte tänkt skaffa fler barn så är ett barnstopp aldrig roligt att bära.

Däremot tycker jag det är synd att döma ut vaginalförlossningar. De som jag träffat som har fött vaginalt utan komplikationer och sedan snittats tycker alla att det är lättare att komma igen efter en vaginal förlossning.

Att flera härinne blir upprörda av de som förespråkar vaginalförlossningar förstår jag, för fortfarande, trots att vi lever i 2000-talet, har många svårt att se kejsarsnitt som en riktig förlossning. Jag kände inte heller att jag hade fött barn (särskilt inte som jag var sövd). För den som inte kan föda annat än med snitt är det ganska ledsamt. Men fortfarande är den vaginala förlossningen den vanligast och den mest naturliga, det går liksom inte att komma ifrån, hur man än vrider och vände på det.

Räntan av kontentan är att vi kejsarinnor måste bli tryggare i att kejsarsnitt är ett fullgott alternativ för den som inte kan föda vaginalt.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv