Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika bud!

Skrivet av Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Hejsan!

Först fick jag höra av både bm och gynekolog på efterkontrollen att vi inte behövde vänta med att försöka skaffa syskon. Det skulle inte vara någon fara varken för graviditeten eller kommande förlossning.

Blev gravid efter drygt 4 mån och allt var bara bra, fick datum för planerat snitt osv. Tyvärr råkade jag ut för en väldigt ovanlig komplikation att ärret inte töjde sig utan tunnades ut efter hand.

Nu gick ju allt bra och livmodern höll trots allt. Vi frågade läkaren som snittade varför det blev såhär och han trodde det berodde på att jag blev gravid så pass tätt. Ärret hade då inte hunnit mjukna och bli mer elastiskt. Han rekommenderade att vänta minst 1 år efter snitt, särskilt om man ska föda vaginalt. Olika bud alltså!

Vill poängtera att det som hände mig är extremt ovanligt trots att man blir gravid tätt inpå. Visst finns det en liten ökad risk för ruptur i gamla ärret men det sker i så fall under värkarbetet. Inte som i mitt fall att den höll på att brista spontant utan "trauma".

Själva graviditeten ska inte innebära någon ökad risk (klart det finns undantag som jag!) och de på förlossningen vet alltid att man har snitt i bagaget och håller extra koll vid vaginal förlossning.

Jag tror inte det ska vara någon fara för dig eftersom du dessutom inte kommer att påfresta livmodern med värkar utan föda med planerat snitt om jag förstod rätt.

Lycka till med ev fyra!

« Tillbaka till trådstarten