Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angos svar:

Skrivet av Ango - 3 snitt
- hade ni familjerum eller enkelrum? om ni hade familjerum, hur länge bodde pappan kvar och vart var syskonet?
~Nej, jag låg på 2-sal. I Västerås får man inget familjerum när man snittats eftersom man då ligger på den BB-avdelning där eftervården anses som mer "krävande" för mamman eller barnet (det finns mer personal där).

- hur lång tid tog det innan syskonet kom och hälsade på?
~Vid första snittet kom storebror (då 9 år gammal) på besök efter 2 dagar. Att han inte kom tidigare berodde på att han var hos sin mamma.
Vid andra snittet kom storasyster på besök samma dag (snittades på natten) och vid det senaste snittet kom syskonen på besök efter 1 dag pga att lillebror hamnat på neo.

- hur länge låg ni kvar på bb?
~har varit kvar i 3 dygn alla gångerna (för att slippa åka tillbaka och göra PKU-testet).

- var er partner hemma mer än de 10 dagarna i början?
~Maken har haft semester de två senaste gångerna, men första gången låg han själv nyopererad på sjukhus de första 10 dagarna *ler*!

Jag tror nog att din son kommer att förstå om du berättar för honom. Min äldsta tjej var 19 månader när jag snittades, och min yngsta tjej var exakt 2 år när jag snittades senast och det har inte varit några problem alls. Jag har börjat förbereda dem redan under graviditeten genom att inte lyfta och bära dem så mycket. Jag har också förklarat att jag kommer att åka till doktorn för att plocka ut bebisen, och därför få ett sår på magen som gör ont. De har förstått halvdant innan jag åkt, men när de sedan sett och hört mig berätta efteråt så har de förstått mycket bättre.
Efter mitt senaste snitt i somras gick de och berättade för alla att de skulle vara försiktiga för att mamma hade sår på magen *ler*!

Kram och lycka till!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv