Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ja och inte blev det bättre av... (långt)

Skrivet av Snart tvåbarnsmamma med valfrihet
...att många kvinnor (enligt min erfarenhet lite äldre) tycker att man inte fött barn "på riktigt" om man blivit snittad.

Jag fick ett brådskande akutsnitt för fyra år sedan på grund av föreliggande moderkaka och blödning och kände länge att jag FÅTT men inte FÖTT barn. Blev dessutom väldigt deprimerad efteråt av alla omständigheter runtomkring.

Men det jobbiga var sedan att lyssna på förlossningsberättelser från andra kvinnor i olika sammanhang och åldrar - då den genomgående åsikten överlag tycks vara att man inte fött på riktigt om man blivit snittad. Vaddå, min pojke är väl lika riktig som alla andra barn?! Han föddes och lever och andas och mår jättebra! Och det gör jag också, trots alla kommentarer. Fast när jag berättar min historia får jag åtminstone liiite credit, för jag hade ju "inget val". Stackars då den kvinna som vågar erkänna att hon valt planerat snitt av (högst privata) anledningar.

Nej, jag tycker att vi kvinnor borde hålla ihop istället för att nedvärdera den som t ex väljer snitt eller att föda vaginalt med världens alla bedövningsmedel! Man är inte bättre människa för att man föder "naturligt" utan smärtlindring. Vi är alla mammor oavsett hur vi fått våra barn, tycker jag.

/Lite arg fortfarande, men inte på min förlossning. Dumma människor finns det många av.

« Tillbaka till trådstarten