Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag blir upprörd!

Skrivet av Väntande
Förlåt mina upprörda känslor, men jag tycker att det verkar som om du har blivit vilseledd. Jag är just nu gravid med ett barn som har ett kromosom-mosaik som skulle kunna ha fötts som en Turner flicka. Det är en kromosom-mosaik som heter 45X, 46XY, och det väldigt ovanligt. Som det verkar så föds de flesta av dessa barn som "normala, kanske infertila" pojka. Men det fanns en risk (som vi såg det) för att det skulle bli en flicka, som då skulle vara en flicka med Turners syndrom.
Jag blir extra upprörd för vi hade också funderingar på att göra abort om vårt barn vid UL skulle visa sig vara en flicka (eller hermafrodit som det också skulle kunna vara). Vi fick veta ganska mycket om Turners syndrom, och det verkar finnas en ganska bred skala av hur drabbad man blir, precis som vid DS kan man klara sig alldeles utmärkt eller ha rätt stora problem. Men det verkar som om just vår kromosom-mosaik skulle kunna ställa till det ganska illa för en flicka pga av att hon skulle ha ganska mycket manliga könshormomer i sig. Det finns också Turner flickor med bara manliga könshormoner.
Till den komplicerade bilden hör att jag fakstisk har en väninna som har Turners syndrom, och hon har varit gift i många år, har många vänner varav nästan ingen känner till att hon har Turners syndrom, och så har hon ett arbete som hon klarar utmärkt väl. Som jag har förstått det så har hon en kromosom-uppsättning som gör att hon inte blir så "drabbad".
Jag förstår att vad du minns är höljt i ett töcken, och jag vet också att det finns många varianter, eller grunder till Turners syndrom. Men jag har inte hört något som liknar din läkares förklaring.
Vad jag vill komma till är att kanske att du skulle ha kommit till samma beslut om du var lite bättre informerad. Men den info vi fick stämmer inte på något sätt med det du beskriver.

« Tillbaka till trådstarten