Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tankar fårn en Turnermamma

Skrivet av Turnermamman
Hejsan!

Jag bara undrar hur man sett TS på ett ultraljud ? Vad jag har förstått kan man misstänka TS på nyfödda flickor som har svullna fot- och handryggar och man finner det med ett kromosomtest. Jag tror att anledningen att det står så lite om TS är att det dels är så ovanligt men sedan är det kanske inte så stor ”deal” ( kanske blir jag halshuggen nu ). Det finns faktisk en mängd kvinnor som går omkring och har TS utan att veta om detta. Först när flickorna inte kommer i puberteten eller avtar i tillväxt eller längre fram inte kan få barn finns det de som får diagnosen TS.
Du kan läsa om TS på :www.heightmatters.se eller gå in på Ågrenska och se nyhetsbrev 215.
Visst finns det många symtom såsom kortväxthet, hjärtproblem, öronproblem, barnlöshet mm som man kan få men det finns ingen som har alla.
Idag får Turnertjejer tillväxthormon från 3,4,5,6 års ålder , beroende på tillväxttakt. Sedan får de östrogen för att komma i puberteten.
Visst blir dessa tjejer kortare än genomsnittet och vissa kan inte få biologiska barn.
Intellektuellt är det ingen skillnad mellan Turnertjejer och barn utan TS.

Hälsningar från
Karin med en liten Turnertjej.


« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv