Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andel i befolkningen som har kromosomfel?

Skrivet av Kinna2
Hej!
Är det någon som vet hur många det är i befolkningen som har ett kromosomfel av någon sort? Jag tycker att jag hör om så många kromosomfel, allt från fatala till helt opåverkande. det är 1/2000 födda som ar det ena syndromet, 1/900 födda som har det andra syndromet, och en massa olika translokationer som är helt verkningsfria. Jag tycker det verkar som om man kontrollerade befokningen med ett stick-prov, så skulle det nog visa sig att en väldigt stor andel av befolkningen har något "fel" på någon kromosom.
Jag tycker att det skulle hjälpa lite när jag ska hantera min ofödde pojkes kromosom-brist. Trots att jag vet väldigt väl att jag inte har kunna påverka hans kromosom-utveckling så kan jag ibland känna någon slags skuldkänsla för att jag inte har lyckats tillverka honom perfekt.
Absurt, ja visst! Och han kommer bli perfekt i sina föräldrars och systers ögon ändå, och antagligen hela omvärlden. Så egentligen spelar det ingen roll, men just när vi fick veta att han hade ett kromosomfel så fick man så konstiga tankar, och alla har inte släppt ännu. Det gör det nog först när han har fötts, oavsett hur det går.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv