Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av Susanne med Douglas
Här kommer lite ifrån en annan Susanne!
Det är ju jättesvårt att säga om din dotters problem är på grund av att hon har ett kromosomfel eller ej. Men, jag tycker INTE att du ska nöja dig med att läkarna säger att det inte utseendemässigt syns något på din dotter eller att du gjorde ett FVP.
Jag har en kille på snart två år som har ett mycket ovanligt kromosomfel. Han hann bli 15 månader innan de hittade felet och de började göra de första testerna vid 2½ månads ålder. Det är ju bara de vanligaste eller "elakaste" kromosomfelen som testas vid FVP.
Douglas togs ut i v 37+5 med snitt eftersom han var tillväxthämmad. Han vägde då 2030 g och var 42 cm lång. Folk som tittar på honom ser först inte att han är annorlunda. Han ser ut som vilket annat barn som helst. Det är först när man tillbringar lite längre tid med honom som man märker att allt inte är riktigt som det ska.
Douglas främsta problem är att äta, sömnströningar, språkligt och infektionskänslighet. Fram till 1 års ålder var han dessutom sen motoriskt, men idag är han inte långt efter tack vare sin enorma vilja.
Jag tycker att du ska stå på dig för en mamma känner när något är fel!!!
Fråga gärna om det är något du undrar över!

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv