Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Knepigt läge

Skrivet av
Jag tycker nog att du skulle kunna göra en hel del för familjen, men jag tror som du, att för att behålla förtroendet för dem så bör du nog undvika att prata med soc. innan du pratat med dem.

På din beskrivning så låter det som föräldrarna har Asperger (empati, eller snarare sympati-problem) och kanske ADHD / DAMP (förväxlas lätt med utvecklingstöring). Det innebär också att du borde sätta dig in i denna problematik, om du ska kunna göra någon verklig nytta. Sannolikt har barnet kanske motsvarande problematik, så det är ytterligare en orsak till att du bör sätta dig in i det hela. Antagligen borde du ta upp detta med föräldrarna, samt även med soc., så att de förstår detta och inte kör på med flera utredningar utan att koppla in lämplig expertis.

Jag skriver detta eftersom din beskrivning mycket väl skulle kunnat gälla vår familj, och vi är inte i stort behov av hjälp som soc. och många andra tror, utan snarare i behov av personer som förstår. Du måste räkna med att deras familj fungerar annorlunda, men det betyder inte nödvändigtvis att deras sätt är fel och ditt är rätt. Du kan komma långt med att hjälpa dem att organisera sin tillvaro genom att påpeka det som kanske du ser som självklart, men som de kanske inte alls tycker är självklart.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv