Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

OK, du kan ha rätt

Skrivet av Leif
Det är väldigt tragiskt att det är så svårt att skilja på en familj med AS-ADHD problem från en där omvårdnaden inte fungerar. Iofs, så tror jag helt klart att det ÄR möjligt, men då måste man vara medveten om skillnaderna.

Tyvärr känner jag igen beskrivningen "är på xx-årings nivå". Det är inte alls säkert att det stämmer, utan det kan lika gärna bero på att du / den som gjort testet, uppfattar det som att föräldern ligger på denna nivå SOCIALT. Sådana osanningar framkom när soc. utredde vår familj, och faktum är att min fru varken är utvecklingsstörd (trots att det står i hennes journaler från skoltiden), eller på en 14-årings nivå. Hon är ojämn, och som många andra med ADHD, har hon problem med sociala koder och humör.

Vad gäller den andra föräldern, så finns det ju helt klart en bakgrund som liknar den pojken nu har, och som helt klart kan bero på ärftliga mekanismer, lika
gärna som på socialt arv.

Dessutom så måste ju pojken vara relativt ung (\<\; 6) och
på det stadiet är det ännu inte möjligt att utesluta ADHD eller AS. Hur fungerar han socialt på dagis? Klarar han av att leka och ta kontakt med andra barn? Eller sitter han mest tyst för sig själv (som vår dotter), eller tvingar / slåss / springer efter andra barn när han vill ha kontakt (som vår son)?

Klarar du av att läsa av hans sinnestämning, och kan han se på dig när du är arg / ledsen / annat? Just detta tror jag är det lättaste sättet att avgöra om hans sociala problem beror på hemmiljön eller genetiska faktorer. Kroppsspråket är medfött, och även om pojken aldrig sett det förut, så kan han tolka / använda det ändå, förutsatt att han inte har AS eller ADHD. Det finns även ett test (på engelska) som du kan ladda ned och prova på honom om du inte kan avgöra detta själv.

« Tillbaka till trådstarten