Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Tolmia

Skrivet av soc.sekr
Har ni fått ngt uppdrag från socialtjänsten? Vad är syftet med placeringen? Vad har ni fått som uppgift att jobba med? Fokusera på?

Det är socialtjänsten som har skydlighet att upprätta en vårdplan tillsammans med föräldrarna (om SoL) eller självständigt (om LVU). Det är inte alltid som familjehemmet får del av vårdplanen men däremot ska det vara tydligt vilket uppdrag som ni som familjehem ska ha (vilken iofs ska utgå från vårdplanen).

Ni kan INTE upprätta en vårdplan själva. Inte om den ska ha den juridiska innebörden. Men åter till mina inledande frågor - har ni fått ngt uppdrag från socialtjänsten? För det ska ni ha. Sen är det olika vad detta kallas, ibland är den lika som vårdplanen (och kan då kallas vårdplan), ibland är den bara en del av vårdplanen. Viktigt är dock att uppdraget ALLTID måste överensstämma med vårdplanen - men det ligger i socialtjänstens ansvar. För er del räcker det med att ni vet vad ni har för uppdrag gällande det placerade barnet.

Fråga gärna mer om det verkar otydligt, känner att jag kanske svarar omständigt och tom upprepar mig ;-)

« Tillbaka till trådstarten