Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är ju klart.....

Skrivet av EJE
.....du vet ju inte vem jag är så du kan ju inte veta att jag verkligen vet vad jag pratar om!Eller så vill du bara tolka allt på ditt sätt?????

Jag nämnde inget kön på nåt av föräldraexemplen så varför tror du att det är en mamma som jag beskriver?
Sen har jag med vilje dragit in på detaljerna eftersom jag inte vill att nån ska kunna känna igen sig.

Och min syn på bioföräldrar vet du inget om.Jag har bara gett mina åsikter när det gäller vissa som varkligen är ute i blåsväder när det gäller sitt föräldraskap.

Jag har varit delaktig i några utredningar och vet att, i alla fall dom kommuner jag haft att göra med, det aldrig någonsin hänt att soc sätter in "åtgärder" pga en persons åsikter.Hittills har det alltid varit så att "allmänheten",BVC,läkare..... och barnomsorg under en längre tid varit oroliga för hur ett barn haft det och när det blir dax för utredning så tillfrågas alla som "anmält" och det är soc och kanske tom utredningshem som är ansvariga för vad som sen händer.Oftast har det tom varit så att föräldrar blivit erbjudna hjälp hemma eller kanske ett gemensamt f-hem,men föräldern säger nej.
Familjehemsplaceringar är inget som bara händer över en natt!!!!!Det är en sista utväg när inget annat fungerar...........

Du säger att du inte vill att barnomsorgspersonal ska ha min inställning..... Kan du förklara det närmare???
Jag har jobbat i över 30 år och jag lovar att det är ett fåtal föräldrar som inte "håller måttet"............och som ALL PERSONAL GEMENSAMT försökt att hjälpa på traven innan vi är tvugna att anmäla(vi har anmälningsplikt)och det är inte i första taget vi gör en anmälan-det kan jag lova!!!! För i de flesta fall händer inget alls efter anmälningarna mer än att föräldern sen kommer och hånskrattar oss rakt i ansiktet för att vi är så dumma!!!!Sen fortsätter samma cirkus tills barnet/barnen hamnar riktigt snett här i livet eller i bästa fall skolan lyckas bättre än oss.Hur det än är har jag jobbat så länge att många barn nu är "vuxna" och på alla sätt visar vaddom tycker om det stora SVEKET!!!!!

Dom flesta "vanliga" föräldrar med normala fel och brister har jag då inga problem alls med relationerna till-jag lovar!!!!!

En sak till som visar att du inte vill förstå är att du undrar vad jag tycker om dom som vill ha hjälp....om man ska rycka barnen av dom direkt????Jag skrev ju att det är tom ännu värre att vägra dom som söker hjälp det stöd dom kan behöva för att klara det hela.DET ÄR BARA I UNDANTAGSFALL BARN PLACERAS.....OCH SKA PLACERAS!!!!Är jag tydlig nog nu????

Men där inget annat hjälper är samhället skyldiga att hjälpa barnet till en så bra uppväxt som möjligt.Och då är det väl tur att vi familjehem finns!!!???Vi tar ju med öppna armar emot,i de flesta fall,tämligen trasiga barn som vi förutom att vi ska få på fötter igen ska hjälpa till en "normal" relation med sina bioföräldrar.Vi ska älska dom,fostra dom,tamaps med dom,mysa med dom.....och sen vara beredda att glädjas med dom när dom kan flytta hem till bioföräldrarna igen.
Oftast flyter allt på riktigt bra,men det händer också att vi blir jättetrötta på hela situationen och behöver få "prata av oss".Att ständigt bli ifrågasatt är tungt!!!Vi får försvara oss mot alla.....barnen som tycker bioföräldrarna är snällare,föräldrarna som tycker att vi ställer upp för lite,soc som tror att vi orkar hur mycket som helst och sen hela omvärlden som tror att vi gör det här för pengarna!!!???
För hur det än är så i vardagen är det vi som ska hjälpa barnen att klara av besvikelsen över att föräldrarna inte beter sig som "vanliga" föräldrar,över alla löften som aldrig blir infriade, över känslan att inte duga och dessutom ska fixa de svårigheter som barnen kan ha medfött,ha fått av det dom utsatts för innan placeringen.Vi har det tufft det vill jag lova!!!Det här går inte att jämföra med att leva med sina "egna" barn!!!!
Att få höra att vi "TAR barn från föräldrarna" är ju bara för magstarkt....egentligen inte ens värt att kommentera!!!!

Jag kan förstå frustrationen över att inte räcka till som förälder när det har gått så långt att omvärlden protesterar högt med en ev anmälan och jag vet att det finns en hel del "ärthjärnor" som arbetar som socialassistenter,likaväl som det finns folk som ALDRIG borde blivit familjehem....Men jag vill tro att i de FLESTA fall så är det barnens bästa alla har för ögonen!!!!!

« Tillbaka till trådstarten