Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Personlig vinkling (långt)

Skrivet av Storpunkten med Lillpunkten
Det kan vi väl vara överens om.

Nja, jag försöker att föra en diskusion i sak men jag tar det personligt när man säger nåt negativt om supande morsor och dålig social. Fast jag aldrig har supit och fast jag tycker att endel sociala är dålig jag också. Jag misslyckas att föra en diskussion i sak. En grundsten i varför vi är osams på den här sidan är nog för att alla tar det så personligt.

Jag har inte erfarenhet av nåt dåligt familjehem. Men däremot andra dåliga människor och jag är jätte-känslig för att folk tycker att jag är en dålig mamma.
Nä, det är ingen som sagt att jag är en dålig mamma här. Jag känner mig bara hopklumpad som en kategori förälder som inte ska få chansen och misstänks inte kunna göra sitt jobb. Jag kanske skulle önska att det fanns en barnomsorgspersonal, pbu-personal osv som inte tyckte att jag var en presumtiv dålig förälder utan trodde på mig. De som tycker att jag är bra är soc. och då tycker ni att de daltar med föräldrar och gör felbedömningar och ger föräldrar chansen att ta hand om sina barn fast det är fel och de borde döma ut föräldrarna, låsa in de och kasta bort nyckeln. Rent generellt. (Nää, ingen här har sagt så. Det är min tolkning.)
Jag vet att man tyckt så som ni tycker om föräldrar som inte ska ha hand om sina barn om mig. Därför tar jag det personligt. Och när det är den inställningen så har jag svårt att ta till mig att det finns de som tycker så där fint som familjehemsföräldern skrev på "föräldrar till omhändertagna barn". Jag har svårt att förstå att ni tycker både och. Det ena kan ju inte var sant då. (Och då välger man bort det goda.)

Om det är ett fall som är felbedömt av soc. så betyder ju inte det att det är fel av soc. att arbeta med barnens föräldrar.
Det är bra att soc. arbetar med föräldrar och barn, det ska inte vara en första åtgärd att omhänderta barn. Inte ens soc. kan förutspå framtiden vilken förälder som kommer att lyckas och vilken som kommer att falla. Det är deras uppgift att tro och bygga för framtiden. Om man ska omhänderta alla barn till föräldrar som någongång misslyckas eller ett problem uppstår eller ett missförstånd så får vi göra om våra lagar och inte många föräldrar blir det kvar till slut som har sina egna barn hos sig.
Jag tar hatet och utdömningen mot föräldrarna på den här sidan personligt.
Men...Som sagt: Allt är inte som det verkar att se ut. Ibland gör soc en riktig bedömning också. Ganska värdelöst att anmäla folk till soc. om man inte tror att de kan bedöma och göra något. Och att "göra nåt" är inte alltid att omhänderta barn. Och soc. "gör nåt" ibland även om de håller på föräldrarna och inte barnomsorgspersonalen. Och, tro det eller ej, ibland gör soc. en helt korrekt bedömning av att föräldrarna är tom BRA föräldarar trots att barnomsorgspersonalen inte tycker det. Huvudsaken borde vara att det går barnen väl även om föräldrarna bedöms bra och barnomsorgspersonalen har fel i sin bedömning.
"Allt är inte som det verkar vara." -En som har erfarenhet från det hållet också.

« Tillbaka till trådstarten