Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej Mamma till 3...

Skrivet av MammaH
Till att börja med tycker jag att ni ska prata igenom det hela i familjen så att ni tillsammans är inne på samma "tänk".

Sen är nästa steg att vända sig till socialtjänsten i din kommun eller i någon/några grannkommuner och berätta att ni funderar o är nyfikna på familjehemsbiten.
Ett litet tips kan vara att starta som "kontaktfamilj"
Då brukar man få ställa upp ca en helg i månaden beroende på uppdraget.

Krav...vet jag faktiskt inte! Men ett sunt förnuft och inga "konstiga" belastningar i kriminalregistret är väl ett krav?!
När ni anmält ert intresse brukar man få vänta ett tag innan soc tar kontakt. I vissa kommuner går det rätt fort, men andra har fått vänta i flera år och då kan man ju söka sig vidare till andra kommuner.

Sedan kommer en utredning. Den kan gå till på olika sätt, men i stora drag tar de reda på hur er familj ser ut idag och hur ni fungerar. Era tidigare liv brukar också tas fram eftersom det ofta påverkar hur vi ser på och bemöter olika saker idag. (attityder osv.)
Utifrån utredningen brukar soc sedan "para ihop" familjen med ett barn + familj som de tror är bra (alltså att familjehemmet ska vara bra för barnet m. familj)

Man kan också bli erbjuden att gå en utbildning (t.ex PRIDE)och där utreds man samtidigt som man utbildas som familjehem. Men jag vet inte hur utbredd den formen är i vårt land.

Hoppas du fick några frågor besvarade. Lycka till i ert fortsatta "tänkande" och välkommen in i en värld som är SÅ berikande!


« Tillbaka till trådstarten