Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vet precis hur det känns!! *långt*

Skrivet av Anna Maria bf 27/5
Vi har två rottweiler och en dansk/svensk gårdshund. Rottishannen är väldigt dominant och spänner sig alltid när andra hundar( läs hannar) kommer. Vi har löst detta genom att avleda så att han får bära sin kong i munnen när vi möter hannar som vi vet att det är problem med.

Det största problemet för oss är en medelålders tant med två papillioner som hon alltid har i flexikoppel. Hur lätt är det att hålla reda på tre hundar ( som alla är lydiga och kan gå fint) när hon har sina hundar i fullt koppel och låter dem göra utfall mot mina hundar? Naturligtvis reagerar de allihopa när hennes hundar börjar skälla på 100 meters avstånd och framförallt reagerar de när hon har hundarna i fullt koppel när vi möts och de gör utfall. Varje gång vi har mött henne har hon sagt saker som " håll koll på hundarna", " farliga hundar borde avlivas" och nu sist kläckte hon ur sig " ha hundarna i koppel". Då blev det för mycket och min sambo konfronterade henne.

Då säger hon att hon reagerar på att vi misshandlar våra hundar ( jag har tagit tag i min hund och läst paragrafer för henne), att vi är elaka mot dem ( dvs att vi höjer rösten)och samt att vi borde flytta eftersom våra hundar är farliga. Vi hade en lång diskussion med henne ( hon skrek och vi pratade ). Det visade sig att det inte ens är hennes hundar och att hon har haft dem till låns i 2.5 år, detta säger hon när min sambo säger att hon borde försöka ha lite bättre koll på dem. Alltså står hon och säger att hundarna inte är hennes ansvar. Min sambo försöker förklara att om hon håller in sina hundar så har vi inget problem med att möta dem och hon kontrar med att säga att hundar mår bra av att träffas..*suck* Tills sist ber jag henne åtminstone hålla in hundarna när vi möts eftersom jag är höggravid, då avslutar hon med " man ska inte fjanta med hundar om man är gravid".

Min slutsats är att det går inte att förändra rena puckon... det enda man kan göra är att ignorera dem och hoppas att någon vänlig själ tar hand om deras hundar.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv