Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Med kärlek, respekt och omtanke.

Skrivet av Madame Mim
Men inte bara för sonen. Utan även för djuret.

En femåring kan inte själv ta ansvar för ett djur. En femårings önskan om ett djur kan inte få vara det enda avgörande för om det blir ett djur i familjen eller inte. En femåring tappar intresset för saker fortare än en gris hinner blinka.

Det måste vara _ni föräldrar_ som är så intresserade av ett djur att ni överväger riskerna med det tappade intresset och systerns eventuella sjukdomar mot glädjen i femåringens ögon över ett djur, första och kanske andra veckan...

Sen finns det iofs barn som är oerhört omtänksamma och älskar djur över allt annat. Min son var bara 3 år när vi köpte _till honom_ en guldfiskskål och två guldfiskar. Jag hade stort akvarium redan och intresse. Men han skötte sina golfbollar så bra, var så noga (efter förmaningar) om att de bara skulle få 4 flingor var att äta... :) Morgon, middag och kväll.

Men det finns andra sätt att få in djur i femåringens liv, man kan gå till 4H-gård, man kan läsa om djur, man kan köpa videos om djur. Man kan tom skaffa "mekaniska" djur åt ett så litet barn. (typ den där "katten" som spinner etc)

Men verkligheten är ändå att familjens välmående måste gå före individens längtan... Det förstår han eftersom han frågar om en _liten_ hund så systern bara blir _lite_ sjuk....

Förslag på djur som även allergiska barn kan ha är just fiskar och insekter. Jag tycker inte sköldpaddor och reptiler är bra "barndjur" pga salmonellarisken, men det är min åsikt.

Fisk eller vandrande löv eller pinne, hur kul är det? Tja, det är just sånt man måste ta ställning till.

Om man inte lånar en klipp/trimras från en vän/uppfödare så man ser om barnen tål en sån hund. _Om_ det passar med en hund i familjen, villsäga.

Det är just såna val som man som förälder måste göra, och man måste klara att vara den auktoriteten för sitt barn. Oavsett hur mycket barnets längtan skär i hjärtat.
Nästa vecka längtar barnet efter nya dataspelet/playstation/fotboll/cykel/kickbike lika mycket som det nu längtar efter en hund...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv