Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag är allergiker...

Skrivet av Marie B
... Jag tog noga reda på att sonen inte har ärvt mina allergier innan jag skaffade hund. Vi var hos läkare i flera omgångar under ett par år och tog pricktester och blodprover. De visade inga allergier öht. Sedan besökte vi ett antal inomhusinställningar, där allergenerna fullkomligen virvlar i luften. Sonen reagerade inte, men det gjorde jag ;) Sedan besökte vi några uppfödare av den ras vi ville ha. Det gick också bra. Det blev en liten Chinese Crested (Kinesisk nakenhund). Jag är litet allergisk mot honom. Det kan klia litet i ögonen när vi gosar och jag blir snörvlig ibland. Hade sonen uppvisat några sådana symptom så hade vi inte haft hund alls... Jag är däremot vuxen och kan välja att vara litet snörvlig då och då. Hunden ger mig så mycket livskvalité så att det är värt det.

Mitt råd till er är att ni går till läkare, gör pricktester och blodprover på flickan. Är hon allergisk mot något pälsdjur öht så är risken stor att hon utvecklar allergi mot hunden så snart den har bott hos er ett tag... Gå även på någon inomhusutställning och besök några uppfödare och iakttag hennes reaktion.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv