Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi har en havanais

Skrivet av Bojson
Vi har en liten havanaisvalp på 4 månader.
Vet inte om den är svårare att få rumsren än andra hundar.Vår är inte rumsren än,men det kan man ju inte heller begära.Vet inte när det är normalt att en valp blir rumsren,men vet iaf en valp som var helt rumsren vid 8 månader.

Vår valp skäller inte mycket alls,lite mer nu efter semstern när hon lärde sig av en annan hund att det skulle skällas när någon kom osv.Jag hoppas det går över.Hon är däremot "pratig" låter och piper om det är något hon vill.

Lättlärd är hon.Vår valp förstår redan många mer eller mindre vettiga kommandon.Tar inte lång tid alls när man lär in något nytt innan man märker att hon förstår.

Envis vet jag inte om jag kan säga att hon är.En egen vilja har hon ju,men envis..nä..det tycker jag inte.

Pälsen på vår und är inte så lång än men vi kammar eller borstar den mer eller mindre varje dag,mest för att hon ska bli van med det.Tycker inte det blir någon extratid som måste avsättas för dettta,utan det gör man framför tv:n på kvällen.tar kanske 5 minuter att kamma henne.Pälsen kan tog vara besvärlig när de fäller valppälsen,då måste man borsta varje dag.De vuxna hundar jag känner till kammas inte varje dag och har inte några tovor.

Vi har i sommar haft med valpen ut i skogen på små promenader och hon tar sig fram överallt trots att hon är litet.Hon är även van vid att åka tunnelbana ,bil och buss och att promenera i stan.Det har inte varit några problem med att ha med henne.

Vår hund är lite resterverad när hon träffar nya människor,men får hon bara lite tid på sig så är det inga problem.Likadant är det med nya hundar,lite rädd i början men får hon bara hälsa på dom i sin egen takt så går det bra.

Vi är så nöjda med vårt val av valp och rtas,vet inte vad man mer skulle kunna önska sig av en hundras.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv