Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Roligt OCH jobbigt

Skrivet av Lilith
När vår förra hund var valp var barnen 8 och 3 år. "Ganska" jobbigt när valpen var i värsta bitperioden och ungarna sprang för att det gjorde ont och valpen sprang efter. Jag minns det med fasa, faktiskt. Tänkte flera gånger: vad har vi gett oss in på?

Men sen var det aldrig några problem. Ibland hade jag med ett eller båda barnen på bhk när vi övade.

Nu har vi en valp igen och barnen är större, 16 och 11. Lite jobbigt med bitandet (denna lilla är mycket bitaigare än den förra) men de hanterar det bättre. Även jag tycker det är jobbigt när hon bits, det är inte så enkelt att ignorera en valp som sitter i handen/armen/byxbenet... Att säga till på skarpen funkar inte på Maya, då trissas hon upp och biter mer. Men hon blir ju äldre, hon biter redan mindre ofta, så det finns hopp :-)

Är hela familjen med på att skaffa hund? Det tycker jag är en förutsättning, även om du ska ta största ansvaret. Du får ju anpassa "lydnadsnivån" efter familjesituationen. Du kanske inte måste ha en lydnadschampin, det kanske räcker med en underbar familjemedlem som vet hur man uppför sig både inne och ute, hemma och hos andra.

Helt klart ger det väldigt mycket att ha hund. Jag tror det är bra för barn att växa upp med djur. De lär sig ta ansvar, ta hänsyn. Har alltid en glad kompis att prata med.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv