Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag rekommendera Marsvin

Skrivet av Marsvinsmamman
men hamster är nog också bra, det är bara det att de är nattdjur. Man måste hanskas väldigt mycket med dem för att få dem tama. Men de är ju å andra sidan inte så långlivade som någon skrev också.

Marsvinen lever ju längre, mellan 5-8 år. Men de är liksom tåligare. Två stycken ska man ha. De är flockdjur och ska ha en artkompis.
Det enda som är jobbigt är att göra rent buren tycker jag. 1 1/2 gång i veckan brukar jag göra rent för att det inte ska lukta. De äter bara grönsaker. Sen är det bra att släppa ut dem lite varje dag.

Man måste också hålla på med dem för att de ska bli tama. Annars blir de "tråkiga". Klippa klor måste göras var annan, var tredje vecka.

Man kan också ställa ut dem på Marsvinsutställningar, det är ganska roligt. Åk ut på Husdjursmässan i Sollentuna nästa vecka om du bor i Stockholm, eller ta kontakt med någon í Svenska Marsvinsföreningen. Det anordnas ju utställningar runt om i Sverige.

Det är bra att titta på en sådan. Då kan göra sig en uppfattning om djuret/djuren.
Tänk på att det är ett ansvar att ta hand om ett djur och att du som förälder måste gilla det också, om dottern skulle tröttna.

Det finns tyvärr så många annonser på Blocket med djur som folk har tröttnat på.

Själv har vi 7 Marsvin. Alla släthåriga. Jättesöta.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv