Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det finns så många olika sorter

Skrivet av HelenaD
Dessutom finns det enligt min erfarenhet betydligt fler dåliga täckesmodeller än bra... Vissa har så konstig passform att man undrar vilken typ av hund de är sydda för. Korta köttbullemodell-hundar kanske? *fniss*

Finns modellen du har hemma att se på nätet någonstans? Det låter som att täcket är som ett hästtäcke ungefär, med tyg över ryggen och sedan bara ett midjeband att fästa det med. Ingen bröstlapp med andra ord utan att täcket är öppet under magen och bröstkorgen? Sådana täcken har jag inte någon direkt erfarenhet av eftersom jag inte tycker om dem... Jag föredrar de täcken som har en rejäl bröstkorgslapp, eftersom pälsen är tunnast där.

Hur som helst, oavsett vilken slags täcke det är så antar jag att de ska sitta på samma sätt:

*Täcka så mycket som möjligt av ryggen. Mina hundars täcken går till och med ned över rumpan på dem när de går avslappnat, när de höjer svansen så åker täcket upp och när de sänker den så glider täcket ned och värmer igen.

*Inte glida på sned särskilt lätt. Det är oerhört frustrerande med täcken som glider åt ena hållet när hunden vrider sig åt den andra hållet. Så hänger täcket som en slängkappa på ena sidan av hunden sedan och värmer förstås ingenting nästan. En bra (nödvändig) detalj för att undvika det är att det finns kardborreband på själva täcket som man fäster undersidan av magbandet i, innan man fäster magbandet i sig självt. Förstår du hur jag menar? Det är knappt att jag gör det på den beskrivningen ;). Finns det inte på täcket så är det inget att gräma sig över utan det är lätt att sy dit själv i efterhand.

*Maggjorden ska vara "lagom" spänd. Som en sele ungefär. Tillräckligt vid för att hunden ska kunna andas djupt och tillräckligt spänd för att täcket ska hållas på plats och hunden inte ska kunna få in en tass under gjorden av misstag, när den springer eller ligger.

Jag har bara hemsydda täcken eller omsydda köpetäcken till mina hundar och inte hittar jag någon bra bild så här på rak arm... Men på den här bilden ser man kanske lite hur jag tycker att täcket ska vara för att vara bra? Tyvärr gör han ju värsta skuttet med svansen rakt upp i vädret på bilden men du kanske kan tänka dig hur det sitter när han står avslappnad? Då glider det ned (det är resår i bakkanten) över rumpan istället för att vara en liten knöl uppepå så där ;D

http://www.kvicksand.se/2004/30jan3.JPG

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv