Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Multiplicera det med 3=/

Skrivet av Mimmi & Zacki
Här har det varit så länge, det klättras, det ska testas, vridas, inspekteras o gärna leka med sakerna oxå...
Jag har börjat lägga band på mig o märker direkt en skillnad..
Som tex öppnandet av kyl o frys..tittar på dem o frågar om de är hungriga då de gör det...Men sedan så har jag börjat beodra dem att ställa in vs plocka fram saker ur dem och då är det inte intresant länge..
Nu har jag tagit fram julsaker, de år inte många till den äldstas besvikelse men då säger jag att det finns inte mera eftersom de jämt ska plocka o dona med våra saker...
När min äldsta var ca 2½ var hon aktiv o höll på att riva ner mina saker, tog då resonligt med henne in på rummet deras o började packa ner hennes leksaker o sa: Vi kan väl plocka bort dessa för Ni vill ju inte leka med dem utan bara med mina/våra saker...Hon stod o skrek Nej med tårarna rinnandes, slutade o tog bara bort det jag packat ner och sa att dessa sakerna får hon tillbaka då hon slutar vara så elak....3dagar efteråt kom sakerna fram igen eftersom hon hade då varit mycket lugnare....
Utomhus hade jag problem också, det sprangs hit o dit ett tag o man blev förbannad...Då märkte jag att det berodde på att jag stressade mellan ställerna,men att stressa o bli arg gör inte saken bättre...varför inte låta barnen gå från det man går utanför dörren, efter ett tag blir de trötta o vill sitta i vagnen, min minsting hade på sig sin sele ett fåtal gånger efter det....
MIna barn är ju idag 5½,3½ o 2½ år gamla, så att handla var ju som ett marathonlopp, idag så packar lillen kundvagnen ståendes i den, de 2 äldsta får hjälpa till o plocka varorna o då man står i kassan så får de oftas ett chokladkex eller festa på en glass, då springer de inte omkring o river stället....
Sedan så ska Du faktiskt be din gubbe om hjälp, Låt honom tex få ta hand om barnen en hel dag...min gubbe har sedan länge alltid tagit barnen 1 heldag i veckan me början att de spenderar mycket tid ute så jag får vila o städa, han fixar lunch o middag oxå den dagen....Och bara det har gjort barnen lugnare...
Sedan har vi även börjat med små bestraffningar om de inte lyssnar hos oss förekommer utegångsförbud, inget glassinköp på 1 månad, ingen McDonalds eller att de får inte leka med sina vänner om de inte städar...

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv