Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

så här gjorde vi

Skrivet av Maria, jonathans mamma
Vi har en son som fyller 5 år i januari som har en svår cp-skada han kan inte gå, stå, sitta, prata och har knapp på magen. Min man och jag ville har flera barn och skaffade fler. Lillasyster kom när han var 1 och 10 månader och lillebror 1 och 11 månader efter det.
Vi har aldrig ångrat oss, visst är det jättetufft ibland men för det mesta är det toppen.
Jonathan har alltid tyckt att det varit kul med syskon
särskilt nu när dom är så pass stora att dom leker med varandra, Jonathan deltar på sitt sätt.
När jag väntade syskonen gick jag på spec mödrarvården
och krävde att få bli förlöst med snitt.
Något fostervattenprov gjorde jag inte.
Jag tycker att det är upp till var och en.
Men jag såg ingen anledning till det, man kan ju se endel på fostervattensprov men det är ju förenat med större missfallsrisk, och man kan inte gardera sig mot allt här i livet. Det blir som det blir tror jag.
Jonathans skada är ju inte ärftlig så risken att det skulle hända igen var inte så stor.
Jag vet inte hur jag skulle agerat om det var stor risk att nästa barn skulle få en skada också... Då skulle jag nog tänkt mig för... Kommer vi orka med ett barn till med ev samma skada eller syndrom?
Mitt råd är lyssna till vad ni själva vill och inte så mycket på vad omgivningen säger.
När man följer sitt hjärta brukar det bli bäst:)



« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv