Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att ha assistenter

Skrivet av H
Hejsan!

Jo, visst är det svårt att ha assistenter hemma.
Det går lite upp och ned med hur det fungerar.

Emellanåt tycker jag det känns lite hemtrevligt när man hör dem pyssla på och det är kul när de kommer, men mest är det ganska jobbigt.

Brukar tänka på att det finns männskor som frivilligt skaffar sig en Au-pair för det innebär ju ochså att ha en utomstående i sitt hem.

Jag har dock svårt att vara i huset samtidigt som vi har assistent hemma. Antingen så ser jag till att inte vara hemma, eller så är jag upptagen av tvätt eller matlagning etc. Ibland så smiter jag undan på ett annat våningsplan.

Men jag övar och det går bättre och bättre att låta assistenten ta ansvar för sonen.

Jag har förbjudigt mig att göra assistentsysslor när assistenten är här.
(medicinering, trackskötsel, toabesök), däremot så gör jag mammasysslor (tröst, mat, uppfostran) sen finns det gråzoner som det varierar vem som gör (ex. påklädning).
VAd som är assistentsysslor och vad som är mammasysslor, varierar förstås från barn till barn.

Maken har haft det mycket lättare att dra nytta av att ha assistent samtidigt som han är hemma.

För mig är vinsten ganska marginell om jag ändå är hemma, även om jag jobbar på att släppa taget.

Ha det gott!
/H
PS. Vi har 160 timmar/vecka och 5 assistenter sen 1,5 år p.g.a andningsproblematik.

« Tillbaka till trådstarten

Artiklar från Familjeliv